Iaşul este cel mai poluat oraş din ţară, după Bucureşti. Traficul şi şantierele, principalele cauze ale degradării aerului

Iaşul este cel mai poluat oraş din provincie. Traficul intens şi numeroasele şantiere sunt principalele cauze, potrivit ministrului Mediului, Graţiela Gavrilescu. Oficialul guvernamental a susţinut ieri că Bucureştiul şi Iaşul înregistrează în mod constant depăşiri ale nivelului de pulberi de praf, scrie Ziarul de Iaşi.

Datele Agenţiei pentru Protecţia Mediului Iaşi (APM) confirmă declaraţiile ministrului, în contextul în care, în perioada 2007 – 2014, au fost înregistrate anual depăşiri ale limitei normale a poluării. „Gazele de eşapament, traficul intens, coşurile industriale, şantierele de construcţii, încălzirea rezidenţială – toate, laolaltă, se transformă în surse de poluare a aerului. Iar dintre toţi poluanţii atmosferici, pulberile în suspensie şi ozonul de la nivelul solului sunt cei care afectează cel mai grav sănătatea umană“, a spus ministrul Mediului.

Pe raza judeţului Iaşi, calitatea aerului este măsurată în şase staţii de monitorizare situate în zonele Podu de Piatră, Cantemir, Oancea, Copou, Tomeşti şi Ungheni. „Re­zul­tatele monitorizării calităţii aerului în anul 2014 în aglomerarea Iaşi au evidenţiat un număr total de 76 de depăşiri ale valorii limită zilnice pentru protecţia sănătăţii umane la indicatorul particule în suspens PM10 (pulbere de praf, n.r.) înregistrate în toate staţiile de monito­rizare“, se arată într-un raport al Agenţiei pentru Protecţia Mediului Iaşi, adoptat recent de către Consiliul Judeţean Iaşi. Con­form sursei citate, cele mai dese depăşiri sunt în zonele Podu de Piatră şi Copou pe raza municipiului şi, în judeţ, la Tomeşti şi Ungheni. Gradul de poluare a fost cu precădere mai mare în perioada martie – august la nivelul oraşului şi în perioada septembrie – noiembrie în afara acestuia.

Care sunt principalele surse de poluare

Raportul APM identifică cel puţin cinci surse de poluare importante: traficul auto, şantierele de construcţii, starea infrastructurii pe anumite sectoare rutiere corelată cu de­rularea cu întârziere a acţiunilor de cu­răţenie de primăvară, surse naturale şi arde­rea necontrolată a deşeurilor.

Inspectorii de mediu au subliniat că o problemă majoră este cea reprezentată de autovehiculele de trafic greu care tranzitează Iaşul şi au susţinut autorităţile (Primăria, Direcţia Regională Vamală şi Consiliul Judeţean) întârzie din „motive administrative“ relocarea vămii în apropierea şoselei de centură (Tehnopolis). Potrivit raportului, relocarea vămii ar contribui la „reducerea semnificativă a emisiilor de poluanţi“. „Deoarece s-a prelungit durata de mutare a Biroului Vamal, nu s-a realizat nici măsura privind restricţionarea traficului auto greu“, se arată în raportul APM.

În schimb, inspectorii susţin că autorităţile au demarat „ac­ţiuni de verificare a circulaţiei traficului greu“ în încercarea de a limita efectele poluării. Raportul APM arată că şantierele deschise în 2014 au contribuit în mod direct la creşterea poluării. „Toate aceste şantiere au avut o contribuţie importantă în creş­terea concentraţiei de particule (de praf, n.r.)“, susţin inspectorii de mediu.

Citeşte mai departe în Ziarul de Iaşi

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.