Trei ieșeni au răzbit până în Siberia și înapoi la volanul unui ARO. Călătoria lui, expusă în 60 de imagini

Trei ieșeni au răzbit până în Siberia și înapoi la volanul unui ARO. Călătoria lor, expusă în 60 de imagini

Drumul de cinci luni și 40.000 de kilometri realizat de trei tineri ieșeni într-un Aro până în capătul Siberiei și înapoi va fi expus în 60 de instantanee într-un expoziție organizată în Atrium Palas Mall.

Cele 60 de fotografii rezumă întreaga perioada din iunie, când Ștefan Amarandei, Iulian Ciobănașu și Tudor Ștefan Poșa au plecat spre nord, până în noiembrie, când s-au întors, după ce au călătorit majoritatea timpului pe drumuri neamenajate într-un Aro 243.

Trei ieseni in Siberia

„Cei trei ieşeni care au dorit să le demonstreze celorlalţi şi să îşi confirme pentru sine că pot realiza o expediţie de anvergură cu o maşină românească. Aşadar, cel de-al patrulea român a fost Aro-ul 243, maşină care avea la activ o expediţie în Africa şi care le-a servit drept mijloc de transport, bucătărie şi dormitor (pentru mai bine de patru luni). Pregătirea maşinii a durat şase luni, pentru conformarea tehnică şi amenajarea specială a interiorului. Aro-ul poate fi admirat, de asemenea, în Atriumul Palas Mall”, au precizat organizatorii.

Drumul celor trei tineri i-a purtat prin Ucraina, Rusia, Mongolia, Kazakhstan, Kirgizstan, Tadjikistan, Uzbekistan și Georgia, pe acest traseu aceștia având posibilitatea de a aborda și subiectul deportărilor în gulagul rusesc.

„Fără a avea pretenţia unei abordări exhaustive, am considerat că prin vizite la diverse muzee şi memoriale de pe traseu, prin explorarea unuia din cele mai temute gulaguri din estul Siberiei (Butugychag), dar mai ales prin simpla traversare în lung şi în lat a Siberiei vom căpăta o mai bună înţelegere asupra acestui capitol întunecat al istoriei recente. De asemenea, ne-am propus si parcurgerea drumului B.A.M. – Baikal Amur Mainline (probabil primii români pe patru roţi ajunşi acolo), dar şi traversarea Mongoliei, Kazakhstanului, Kirghizstanului, Tadjikistanului şi Uzbekistanului”, a declarat Iulian Ciobănaşu, arhitect de profesie şi cel care a fotografiat şi filmat expediţia.

Trei ieseni in Siberia

Ieșenii au străbătut, cu această ocazie, și Drumul Oaselor – Kolyma, atât pe traseul nou realizat, cât și pe porțiunea practicabilă din vechiul drum, ajungând până în Tomtor, cea mai rece localitate de pe planetă. Ei au explorat și lagărul Butugychag, unul dintre cele mai bine păstrate din regiunea Magadan, aflat într-o zonă la aproximativ 200 de kilometri de cea mai paropiată așezate și unde exista riscul contaminării radioactive, tabăra fiind înființată pentru explorarea uraniului, aurului și a cositorului cu ajutorul deținuților politici.

Au fost necesare peste patru tone de motorină pentru a parcurge itinerariul planificat, mai bine de jumătate fiind pe drumuri neasfaltate. „Porţiunea cea mai dificilă a traseului a constat în parcurgerea B.A.M.-ului, un drum abandonat de autorităţile centrale, unde condiţiile sunt dificile chiar şi pe cea mai bună vreme. Am avut zile în care nu am depăşit 10 km/h, am mers pe drum, pe lângă drum, pe poduri de lemn şubrede, pe sub poduri, prin apă, pe poduri de cale ferată, prin mlaştini, pe terasamente abandonate şi, câteodată, chiar şi pe asfalt”, a completat Iulian Ciobănaşu.

Expoziția care surprinde drumul ieșenilor poate fi vizitată în Atriumul Palas Mall până pe 5 aprilie.

Lasă un răspuns